ZIMOWE UTRZYMANIE DRÓG
W związku z rozpoczęciem zimowego sezonu utrzymania dróg przypominamy wszystkim zainteresowanym numery kontaktowe do właściwych instytucji zajmujących się zimowym utrzymaniem dróg:
- Droga Krajowa 46 (w tym obwodnica Otmuchowa) - GDDKiA rejon Nysa tel. 774565058, 774016361
- Drogi powiatowe - Zakład Utrzymania Dróg w Nysie, tel: 774019712, 774019714
- Drogi gminne - UM Otmuchów, tel. 774315016, 774315017.
W załączniku zamieszczamy mapę sieci dróg w gminie Otmuchów oraz plan zimowego utrzymania dróg powiatowych 2024 - 2025 przygotowany przez ZUD Nysa.
Załączniki:
Wypadki w placówkach oświatowych. Obowiązki dyrektora
Wymagania w zakresie postępowania powypadkowego w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) - dalej r.b.h.s.p.
Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy. O każdym wypadku dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki zawiadamia niezwłocznie:
- rodziców (opiekunów) poszkodowanego,
- pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
- społecznego inspektora pracy,
- organ prowadzący szkołę lub placówkę,
- radę rodziców.
Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych. Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez dyrektora pracownik szkoły lub placówki. Dyrektor powołuje członków zespołu powypadkowego, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji powypadkową, w tym protokołu powypadkowego. Wzór protokołu powypadkowego jest określony w załączniku nr 1 do r.b.h.s.p.
W skład zespołu powypadkowego wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy. Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu powypadkowego jednej z osób, dyrektor powołuje w miejsce tej osoby innego pracownika szkoły lub placówki przeszkolonego w zakresie bhp. Jeżeli w składzie zespołu powypadkowego nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy, ani społeczny inspektor pracy, w skład zespołu powypadkowego wchodzi dyrektor oraz pracownik szkoły lub placówki przeszkolony w zakresie bhp. W składzie zespołu powypadkowego może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców. Przewodniczącym zespołu powypadkowego jest pracownik służby bhp, a jeżeli nie ma go w składzie zespołu - społeczny inspektor pracy. Jeżeli w zespole powypadkowym nie uczestniczy ani pracownik służby bhp, ani społeczny inspektor pracy, przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły lub placówki wyznacza dyrektor.
Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zespół powypadkowy zaznajamia poszkodowanego pełnoletniego lub rodziców (opiekunów) poszkodowanego małoletniego. Jeżeli poszkodowany pełnoletni zmarł lub nie pozwala mu na to stan zdrowia, z materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się jego rodziców (opiekunów). Protokół powypadkowy dyrektor doręcza osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w szkole lub placówce. Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek.
W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby uprawnione do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu. Zastrzeżenia do ustaleń protokołu powypadkowego rozpatruje organ prowadzący. Zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego, a także sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń do ustaleń protokołu powypadkowego, organ prowadzący szkołę lub placówkę może zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych lub powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.
Rejestr wypadków prowadzi dyrektor. Wzór rejestru wypadków jest określony w załączniku nr 2 do r.b.h.s.p.
Opracował: K. Zamajtys
źródło: http://www.abc.com.pl/w_newslettery.php?action=showNews&idn=42981&k=9
Obowiązki dyrektora w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach w zakresie bhp
Wymagania w zakresie bhp w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) - dalej r.b.h.s.p.
Jako zapewnienie przez dyrektora bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole lub placówce należy rozumieć m.in.:
1) umieszczenie planu ewakuacji szkoły lub placówki w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do niego dostęp;
2) wydanie pozwoleń na wykonywanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych w pomieszczeniach szkoły lub placówki, które powinny być przeprowadzane pod nieobecność w tych pomieszczeniach osób, którym szkoła lub placówka zapewniają opiekę;
3) zapewnienie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych ciepłej i zimnej bieżącej wody oraz środków higieny osobistej, a także zapewnienie utrzymywania w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej urządzeń sanitarnohigienicznych;
4) zapewnienie właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania w pomieszczeniach szkoły i placówki;
5) zapewnienie utrzymywania kuchni i jadalni na terenie szkoły lub placówki w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie, a także zapewnienie spożywania gorących posiłków wyłącznie w jadalniach lub innych pomieszczeniach wydzielonych w tym celu;
6) zapewnienie oznakowania miejsca pracy oraz pomieszczeń, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieuprawnionym i zabezpieczenia przed swobodnym do nich dostępem;
7) zapewnienie w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, temperatury co najmniej 18°C. W przypadku braku możliwości zapewnienia temperatury na poziomie co najmniej 18°C, zawieszenie przez dyrektora szkoły lub placówki zajęć na czas oznaczony z powiadomieniem o tym fakcie organu prowadzącego szkołę lub placówkę;
8) niezwłoczne przerwanie zajęć jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć i wyprowadzenie z zagrożonych miejsc osób powierzonych opiece szkoły lub placówki;
9) zapewnienie przeszkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy nauczycieli, w szczególności prowadzących zajęcia w warsztatach, laboratoriach, a także zajęcia wychowania fizycznego;
10) zapewnienie wywieszenia w warsztacie, laboratorium i pracowni w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulaminu określającego zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
11) zapewnienie zaopatrzenia w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze uczniów pracujących w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych w celu zabezpieczenia przed działaniem niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia czynników, a także ze względu na wymagania sanitarnohigieniczne.
Zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 r.b.h.s.p., dyrektor szkoły lub placówki, co najmniej raz w roku, powinien dokonać kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz określa kierunki ich poprawy. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące w niej udział. Kopię protokołu dyrektor szkoły lub placówki przekazuje organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę.
Opracował: K. Zamajtys
źródło: http://www.abc.com.pl/w_newslettery.php?action=showNews&idn=42980&k=9